Posicionament Web SEO

Optimització per a motors de cerca

El posicionament en cercadors, optimització en motors de cerca o optimització web és el procés tècnic mitjançant el qual es realitzen canvis en l'estructura i informació d'una pàgina web, amb l'objectiu de millorar la visibilitat d'un lloc web en els resultats orgànics dels diferents cercadors. També és freqüent trobar la denominació en anglès, search engine optimization, i especialment les seves inicials SEO.
Les persones que realitzen tasques d'optimització en motors de cerca s'anomenen posicionadors web o tècnics SEO; i en anglès, motor de cerca del optimizers (les inicials també són SEO) o SEO Specialists.
Posicionament natural o orgànic.
 
Resultats orgànics i de pagament del cercador Google
L'objectiu és aparèixer en les posicions més altes possibles dels resultats de cerca orgànica per a una o diverses paraules claus concretes.
Suposa la tasca d'optimitzar l'estructura d'un web i el contingut de la mateixa, així com la utilització de diverses tècniques de linkbuilding, linkbaiting o continguts virals, augmentant la notorietat del web, a causa del augment de mencions.
L'optimització es realitza en dos sentits:
Interna / On-page SEO: Mitjançant millores en el contingut. Millores tècniques en el codi. Accessibilitat. Test A / B, etc.
Externa / Off-page SEO: Es busca millorar la notorietat de la web mitjançant referències a ella. Això s'aconsegueix fonamentalment a través de links naturals (tràfic de referència) i social mitjana.
El posicionament orgànic o natural, a Espanya. Es desenvolupa fonamentalment entorn del cercador Google, a causa que suposa més del 90% -95% 5 del volum total de cerques. El posicionament en diferents cercadors, com Bing o Yahoo, requereix de diferents tècniques, encara que els seus algoritmes de cerca són similars.
Cal destacar que els cercadors, solen mostrar resultats orgànics o naturals en una àrea, a l'una de resultats de pagament. El posicionament en aquestes àrees de pagament, requereix del pagament de certs serveis especials, com Adwords o Microsoft Ad Center, i es coneix com Màrqueting en motors de cerca o per les seves sigles angleses, SEM (Search Engine Marketing).
El servei de Google Adwords es pot contractar per impressions (nombre de vegades que apareixerà el nostre anunci per a una determinada paraula clau) o per clics (nombre de vegades que a més de sortir imprès nostre anunci, serà visitat o clicat pel client).
A la següent imatge es pot apreciar de forma gràfica la diferència entre el posicionament orgànic i pagat. S'hi assenyalen els resultats que mostra Google de forma natural i els resultats que mostra per anuncis de pagament d'AdWords, que també són coneguts com SEM (Search Engine Marketing).
Tècniques per millorar el posicionament
Les activitats a desenvolupar-involucren tant canvis de programació, disseny i continguts, les mateixes alineades a les directrius emeses pels cercadors com a bones pràctiques. Cercadors com Google i Bing han emès directrius al respecte.

Tècniques per millorar el posicionament
Es pot dividir en posicionament intern i extern:
posicionament intern
Són millores que el desenvolupador web pot aplicar sobre el lloc pel que fa al contingut, aparença, accessibilitat, etc.
Disseny web responsiu. Des d'abril de 2015, en un nou canvi d'algoritme, es corre la veu que Google penalitzarà amb un descens considerable de posició en les SERP (motor de cerca Results Page, pàgines de resultats de cerca) a aquells llocs web que no tenen adaptabilitat a dispositius mòbils. Moz assegura que no és ben bé així i que encara que una web no sigui responsive, de moment, no ha de baixar en el rànquing.
Que la web pugui ser fàcilment rastrejada per les aranyes dels cercadors és el primer pas. Els ordinadors dels cercadors han de tenir accés a la pàgina web per poder processar-la i mostrar-la en els cercadors. Per aquesta raó, el crawl budget o crawl rate influeix directament en el posicionament: com més gran és la freqüència de rastreig d'una web i més pàgines rastreja, millor és el seu posicionament. Aquest punt englobaria punts en què s'especifica més avall, com poden ser deixar les pàgines més accessibles, eliminar contingut duplicat, reparar errors 4xx, 5xx, 7XX, fer les webs el més lleugeres possible perquè el rastrejador menys requeriments.
Crear continguts de qualitat. És comú la dita de: "el contingut és rei". Des 2015, Google assigna cada vegada més importància a l'anomenada "experiència web de l'usuari", sent capaç de mesurar-la en termes estadístics sempre que aquesta web en concret hagi estat indexada per aquest cercador. L'experiència de l'usuari té relació, sobretot, amb l'adaptabilitat a dispositius mòbils, el contingut, esmentat abans, la usabilitat i la velocitat del temps de càrrega, entre altres factors. Igualment, l'estructura d'enllaços interns és clau per a la usabilitat i l'experiència d'usuari (UX, User eXperience).
Realitzar l'estructuració i el disseny d'una pàgina web pensant en el posicionament, significa prestar atenció al fet que sigui funcional, fàcil d'accedir i que capti l'atenció dels usuaris.
Crear títols únics i descripcions pertinents del contingut de cada pàgina. Cada pàgina és una targeta de presentació per al cercador. Els títols i descripcions són punts de partida per a la identificació dels termes rellevants al llarg de la web pels cercadors. Les millors pràctiques recomanen escriure títols d'entre 60 i 70 caràcters.
Fer la web el més accessible possible: limitar contingut en Flash, frames o JavaScript. Aquest tipus de contingut no permet el rastreig o seguiment de la informació per part del robot en les diferents pàgines o seccions. Per a ells són un espai pla pel qual no es pot navegar.
Enllaçar internament les pàgines del nostre lloc de manera ordenada i clara. Un «mapa del lloc» en el codi (tant el de Google com un present al lloc) permetrà donar pas al cercador per les diferents seccions de la web en forma ordenada, millorant la seva visibilitat. Inclosos els arxius RSS que també poden ser utilitzats com Sitemaps.
Millorar l'experiència de l'usuari amb millores del disseny i disminució de les taxes de rebot.
Allotjar la web en un servidor fiable.
Optimitzar les URL, col·loquem les paraules claus més importants i significatives per a la recerca. URL amigable o friendly URL.
Instal·lar un certificat SSL i utilitzar enllaços HTTPS en tota la pàgina per enllaços interns i externs.
Crear un disseny web net en publicitat i que lliuri el contingut rellevant en la meitat superior del lloc web.
Actualitzar la pàgina amb contingut original de qualitat.
Optimitzar el temps de càrrega d'una web per aconseguir la reducció de l'ample de banda, augmentar la taxa de conversió i millorar l'experiència d'usuari. (Web Performance Optimization o WPO)
Utilitzar un correcte etiquetatge del lloc web:
Utilitzar negreta o cursiva en els continguts per a les paraules clau que es pretenen posicionar.
Utilitzar les etiquetes "meta" (description i title) amb les paraules claus, elegides estratègicament amb anterioritat. L'etiqueta "meta title" és el factor on-page més important per al posicionament, després del contingut general. L'etiqueta "meta description" ofereix una explicació breu del contingut d'una pàgina i és normalment utilitzada pels cercadors per mostrar un breu resum del contingut de la pàgina en els resultats de cerca.
Utilitzar les capçaleres h1, h2, h3, etc. per destacar termes importants, o títols. S'haurien usar paraules claus en les capçaleres.
Utilització d'HTML5 i les seves diferents seccions (encapçalat, cos), així com XHTML5, etc.
Densitat de paraules clau: El nombre de vegades que una paraula clau es repeteix dins el text ha d'estar entre l'1% i el 4%. Utilitzar sinònims per a aquestes paraules claus, i fer-ho de forma natural.
Utilització de CDN (xarxes de distribució de continguts), tant per la velocitat de càrrega com per a la millora de l'experiència d'usuari en diferents llocs del món.
Etiquetes i Engrunes de Pa: Actualment l'ús dels CMS, permeten la inserció d'etiquetes i la creació d'Molla de pa (informàtica) (molles de pa), el que ha potenciat el posicionament web, en els motors de cerca, ja que aquests dades al ser implementats adequadament, enforteixen i complementen el SEO.
posicionament extern
Són aquelles tècniques que s'empren per millorar la notorietat del lloc web en els mitjans online. Per norma general, es busca aconseguir mencions en línia, en forma de link, del web a optimitzar.
Aconseguir que altres webs de temàtica relacionada enllacin amb la teva web. Per a això és interessant realitzar una recerca per a aquells termes que consideres haurien de portar trànsit al teu web i estudiar quins d'ells tenen un contingut complementari. Si per exemple vols posicionar-te pel terme "perruqueria madrid" pot ser interessant intentar aconseguir backlinks de perruqueries d'altres ciutats.
Ara mateix hi ha centenars de xarxes socials, per exemple Hi5, Facebook i, Orkut, en les quals poder participar i obtenir visites dels nostres nous «amics». Per a Google, la xarxa social que més impacte té en el SEO és Google Plus, que ha pres el lloc en importància de Twitter i Facebook.
Donar-se d'alta en directoris importants com Dmoz i Yahoo !. Els directoris han perdut molt interès en els cercadors però segueixen sent un bon punt de partida per aconseguir enllaços o un primer rastreig del teu web pels cercadors. Totes dues requereixen d'un filtre humà per a la seva inclusió el que assegura la qualitat de les web afegides, però també alenteix i dificulta la seva inclusió.
Registrar-se i participar en fòrums, de preferència en fòrums temàtics relacionats a l'activitat de la seva pàgina web. La freqüent participació ha d'anar acompanyat d'aportació real i valuós com per ser pres en compte com un usuari qualificat, el detall de l'èxit per aconseguir visites i augmentar el posicionament és l'enllaç cap a la seva pàgina web presentat en la seva signatura.
Escriure articles en altres llocs web. Els articles són un mètode molt poderós per millorar el posicionament i aconseguir atreure visites. Si pots escriure uns articles d'un curs, dels trucs del dia, la utilitat del producte de la teva web.
Intercanviar contingut.
Nom del domini, sense determinar a quin nivell d'influència sobre el posicionament.